Çocukların Duygusal İhtiyaçları



İnsan yavrusu, tüm canlılar içinde en aciz ve korumaya en çok ihtiyaç duyan canlılardan biri olarak dünyaya gelir. Bebekler, hayatta kalabilmek için bakıma ihtiyaç duyarlar. Büyüyüp gelişebilmek, sağlıklı olabilmek için çeşitli ihtiyaçları vardır ki bunlar da onlara bakım veren yetişkinler tarafından doyurulması gereken ihtiyaçlardır. Sağlıklı beslenme ihtiyacı, fiziksel aktivite ihtiyacı, sağlığının takip edilmesi gibi ihtiyaçlarının yanı sıra, duygusal ihtiyaçlarının karşılanması da sağlıklı bir fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim için çok önemlidir. Bu duygusal ihtiyaçlar, çocuğun davranışlarının çoğunu yönetir.

Çocuğun duygusal ihtiyaçlarının karşılanması, çocuğu sakin ve mutlu yapar. Ancak bu duygusal ihtiyaçlar karşılanmadığında, çocuğun davranışları problemli ve stres yaratan bir hale dönüşür. Örneğin; çocuklarla yapılan uzun dönemli yapılan çalışmalar, 3-4 yaşlarına kadar, kendisine bakım veren bir yetişkinle hala yakın sevgi ilişkisi geliştirememiş olan çocukların hayatları boyunca ilişki problemleri yaşayabildiğini göstermektedir. Bunun sebebi, bu kritik yaşlarda sevilme ihtiyaçlarının karşılanmamış olmasıdır.

Çocukların Duygusal İhtiyaçları Nelerdir?

Güvende Olma İhtiyacı: Fiziksel ve duygusal korunmaya dair güvencedir. Güvenlik hissi yaşamayan çocuklar gergin, huzursuz ve kaygılı olurlar. Çocuğun, kendine ya da ailesindeki kişilere zarar gelmeyeceğini bilmesi gerekir. Aksi halde çocuklar şiddetli korkular geliştirirler.

Çocuklarda bu hissi bozan olayların başında, fiziksel şiddet, ebeveyn kaybı, ebeveynin ortadan yok olması, düzensiz varlığı, yaşanılan eve dış müdahaleler (hırsızlık, saldırı) gelir.   
Yetişkinler olarak bizler içinde bulunacağımız, bize iyi gelen, bizi besleyen çevreyi kendimiz seçebiliriz ancak çocuklara bu çevreyi biz sağlarız.

Aidiyet İhtiyacı: Bizler sosyal varlıklarız. Duygularımız büyük oranda sosyal ilişkilerimize dayanır. Bu ilişkilerin en önemlisi de çocuk ve ebeveynleri arasındaki önemli bağdır. Çocuklar sevilmek ve sevildiğini hissetmek ihtiyacındadır. Reddedilen, göz ardı edilen çocuk problem geliştirme riski altındaki çocuktur; sağlıklı gelişimi mümkün olmaz. Sevgi ve aidiyet çocukların zihinsel ve fiziksel gelişimi için gereklidir.

Değerli Hissetme ve Olumlu Benlik Algısı İhtiyacı: Çocukların kendilerini değerli görme ihtiyaçları, sadece başarılarıyla memnun olunmasına değil, sırf kendisi olduğu için de değer verilmesiyle ilgili bir ihtiyaçtır. Ebeveynlerin, çocukların yaptıklarına ilgi göstermesi çocuğun bu duygusunu besler. Ebeveynler çocuklarını koşulsuz sevdiklerini göstermelidir. Ebeveynler çocuğun olumlu yanları üzerinde daha çok durmalıdırlar, sürekli olumsuz yanlarını konuşmaktan kaçınmalıdırlar. Bir çocuk yeterince duygusal destek ve sevgi almadığında, ihtiyacı olan kucaklamalar kendisine verilmediği zaman, olumsuz davranışlar yoluyla ilgi ve dikkat çekmeye çalışır.

Denge ve Düzen İhtiyacı:  Çocuklar yaşamlarında yapı, denge ve aynılık ihtiyacı duyarlar. Günlük hayatta tahmin edilebilir bir rutinin olması, göstermesi beklenen davranışlar için net kurallar ve sınırlar olması ihtiyaçlarını karşılar. 

Kendini Yeterli Hissetme İhtiyacı: Kendi kendine karar verebilme ve gelişimine uygun seviyede kendi işlerini yapabilecek özgürlüğe sahip olabilme ihtiyacıdır. Çocuğun, günlük hayatta karşılaştığı zorluklarla başa çıkabileceğini bilmesi, kendini zorlukların üstesinden gelebilecek beceri ve kabiliyette hissetmesi önemli.

Potansiyelini Ortaya Koyabilme, Kendini Gerçekleştirebilme İhtiyacı: Becerilerini ortaya koyabilme ve yaşamdaki görevini yerine getirebilme ihtiyacıdır. Her çocuğun yeteneklerini ve becerilerini keşfedebilme, ortaya koyabilme, böylece sahip olduğu potansiyeli değerlendirebilme ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaç, yeni tecrübeleri deneyebilme cesareti de verir.

Arkadaşlık İhtiyacı: Yaşıtlarıyla ilişki kurma ve sürdürme ihtiyacıdır. Büyümede en önemli görevlerden biri de diğer çocuklarla iletişimi öğrenmektir. Çocuklar için bu doğal bir beceridir. Ebeveyne düşen görev, çocuğun sosyalleşmesini, diğer çocuklarla birlikte olmasını sağlamaktır. Böylece arkadaşlık becerilerini geliştirebilir. Arkadaşları eve davet etmesi, arkadaşlarını ziyarete gidebilmesi için fırsatlar yaratmak gerekir.

Son Söz:
Bu duygusal ihtiyaçları karşılanmamış olan çocuklar, yoksunluk ve örselenme üzerinden kendini koruyucu bir kişilik geliştirmeye başlarlar. Geliştirdikleri olumsuz davranış kalıpları, yaşam boyu kuracakları ilişkileri ve çocuğun işlevselliğini olumsuz yönde etkiler.
Bir çocuğun davranışlarını anlamak için, bu davranışı hangi ihtiyaçla yaptığını anlamak bu yüzden çok önemlidir.